اخبار

 
 

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

?کتاب شرح شادی آبادی بر قصاید خاقانی، تصحیح خسرو شهابی توسط انتشارات مشق شب چاپ و رونمایی می‌شود.


?به گزارش خبرنگار فرهنگی مشق شب، خسرو شهابی شاعر، پژوهشگر ادبی و مصحح کتاب شرح شادی آبادی بر قصاید خاقانی با اشاره به این‌که کلمات در هر فرهنگ و زبان، موجودات زنده و پویایی هستند که دارای شخصیت مستقل و خانواده و قوم و قبیله و شهر و دیارند، تصریح کرد: این موجودات، وقتی در کنار هم و در جوار خانواده قرار می‌گیرند، از حمایت یکدیگر برخوردار می‌شوند و حتی در موقعیت و شرایط خاص، شخصیت‌های متفاوتی از خود بروز می‌دهند و گاهی نیز در میدان معانی می‌توانیم شاهد جنگ و جدال آن‌ها باشیم، که خاقانی به این روابط خانوادگی کلمات و بستگی و پیوستگی، یا تفرق و تعارض‌های آن‌ها به‌خوبی آگاه است و به استادی از آن برای انتقال مفاهیم ذهنی مورد نظر خود بهره می‌گیرد.

?وی با بیان این‌که از منظر اجتماعی و فرهنگی، شعر خاقانی سرشار از نکات و دقایق بسیار است، به‌طوری که می‌توان آن را تبلور جامعة روزگار او دانست، اظهار داشت: شادی‌آبادی به نیکی از عهدة درک این لطایف و ظرایف برآمده، به نحوی که باید او را در شمار شارحانی برشمرد که حق مطلب را ادا کرده است.

?استاد شهابی با اشاره به این‌که نگارش و تدوین کتاب شرح شادی‌آبادی بر قصاید خاقانی پنج سال زمان برده است، خاطرنشان کرد: اساتید بزرگواری که از این شرح در تحقیقات خود بهره برده‌اند، می‌دانند که تصحیح این مجموعه، به دلیل تشتت و مشکلات موجود در نسخه‌ها، کاری بود که صبر و حوصله و دقت بسیار می‌طلبید.

?وی افزود: نسخه‌ای که چاپ و منتشر شده است حاصل مقابله نه نسخه شرح شادی‌آبادی از قصاید خاقانی است و از آنجا که هیچ‌یک از نسخه‌ها به دلایل مختلف مانند کسری‌ها، افتادگی‌ها، سهو نساخان و ... ظرفیت قرار گرفتن به عنوان نسخه اساس را نداشت، تصحیح به صورت التقاطی انجام گرفت. به این ترتیب که به منظور دسترسی به نسخه‌ای منقح و کامل و در عین حال قابل اعتماد، همه نسخه‌ها استفاده شده است.

?این پژوهشگر ادبی یادآور شد: کل ابیات شرح شادی‌آبادی که در واقع مجموع ابیات تمامی نسخه‌های نه‌گانه است، 1435 بیت است. لذا با توجه به این‌که تعداد ابیات این شرح را قریب هشتصد و اندی بیت گفته‌اند، این مجموعه بالنسبه نسخه‌ای جامع‌تر و کامل‌تر است تا آن زمان که نسخه جدیدی یافت شود که شامل ابیات بیشتری باشد.

?شایان ذکر است، کتاب شرح شادی‌آبادی بر قصاید خاقانی در 844 صفحه و قطع وزیری به زودی رونمایی و راهی بازار نشر می‌شود.

 

مطالب مرتبط: رونمایی از کتاب شرح شادی‌آبادی بر قصاید خاقانی

240x240

سایت رسمی انجمن روابط عمومی ایران

 

فرهنگستان زبان و ادب فارسی

 

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

 

انجمن خیرین راه و ترابری