امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

کتاب عشق به سه روایت (سیمین بهبهانی، امیلی دیکنسون، سعاد الصباح) به نگارش فاطمه نفری توسط انتشارات مشق شب چاپ و راهی بازار نشر شد.



به گزارش خبرنگار فرهنگی مشق شب، نویسنده این کتاب با بیان اینکه آدمی را باید با نور عشق و دانش متوجه این حقیقت عینی کرد که شرط تکامل انسانی عشق‌ورزی و همبستگی با دیگران است، گفت: انسان عاشق، انسانی واقعی است که هنر گیرا و معجزه‌آسای دوست داشتن را فراگرفته است، چرا که از نظر عاشق راستین، بزرگ‌ترین لذت عشق‌ورزی در آن است که از معشوق «هیچ» بخواهی، چرا که عشق، همه‌چیز به تو خواهد داد و هیچ هنری زیباتر از شعر و هیچ هنرمندی محبوب‌تر از شاعر نیست و چون قصه، قصهٔ عشق است، وقتی شاعر، زن باشد شیرین‌تر هم می‌نشیند.

نفری، عنصر «عشق» را یکی از بنیادی‌ترین درون‌مایه‌های شعر جهان دانست و افزود: عشق بیشترین حجم اشعار را در دوره‌های مختلف زندگی بشر به خود اختصاص داده است و با آن‌که جوهرهٔ عشق در همه‌جا یکسان است، اما نمود و تجلی آن در جوامع مختلف متناسب با ویژگی‌های جغرافیایی و خصلت‌های قومی متفاوت است.

این نویسندهٔ خوش‌ذوق با بیان در این کتاب سعی کرده است تا با مبنا قرار دادن ادبیات تطبیقی به‌عنوان یکی از شاخه‌های نقد در ادبیات، مفهوم عشق در اشعار سه شاعر از سه کشور و فرهنگ متفاوت (فارسی، انگلیسی و عربی) را بررسی و مقایسه کند، خاطرنشان کرد: در این بررسی تلاش شده است افق‌های مشترک اندیشه و زبان این سه شاعر و نویسنده یعنی سیمین بهبهانی، امیلی دیکنسون و سعادالصباح در باب روایت‌های عاشقانه، کشف، تبیین و تحلیل شود و وجوه اشتراک و افتراق هنر و تفکر آنان در این زمینه بررسی شود.

وی افزود: همچنین در تدوین این کتاب تلاش شده از منابع و مأخذی استفاده شود که جزو بهترین و مستندترین کتب ادبی - تحقیقی موجود است تا به ارزش مباحث طرح شده بیفزاید.

نفری در خاتمه ابراز امیدواری کرد توانسته باشد در این کتاب ضمن تبیین ادبیات تطبیقی، ادبیات و فرهنگ ملل را بهتر شناسانده باشد و دریچهای دیگر بر پژوهش در نقد ادبی گشوده شود.

شایان ذکر است  کتاب عشق به سه روایت (سیمین بهبهانی، امیلی دیکنسون، سعاد الصباح) به نگارش فاطمه نفری در 168 صفحه و قطع وزیری توسط انتشارات مشق شب چاپ و راهی بازار نشر شده است.

مطالب مرتبط:

بررسی ادبیات تطبیقی در کتاب عشق به سه روایت/ اخبار رسمی

سایت رسمی انجمن روابط عمومی ایران

 

فرهنگستان زبان و ادب فارسی

 

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

 

انجمن خیرین راه و ترابری